Otello van Rossini in de Vlaamse Opera

©Annemie Augustijns vod
vr 07/02/2014 - 11:02 De Vlaamse Opera programmeert in het kader van het jaarthema 'Fatal Attraction' de Otello van Rossini. Misleiding, racisme, jaloezie en moord op de tonen van verleidelijke muziek.

otello moor van venetie gioacchino rossini giuseppe verdi shakespeare alberto zedda leiser-caurier vlaamse opera antwerpen gent reportage

De ‘Otello, of de Moor van Venetië’ (1818) van Giaocchino Rossini is de minder bekende en vroegere versie dan die van Giuseppe Verdi (1887). De verhalen zitten een beetje anders in mekaar. Jago krijgt niet dezelfde duivelse rol als bij Shakespeare – Verdi. De grote lijnen blijven natuurlijk dezelfde. Het gaat nog altijd over de zwarte vlootbevelhebber van Venetië die de Turken in de pan hakt en een nationale held wordt. Hij huwt de dochter van een stadsedele, Desdemona (in dit verhaal toch), maar wordt door Jago zover tot jaloezie gedreven dat hij zijn vrouw vermoordt. Vooral de muziek is ondertussen fel geëvolueerd. Rossini schreef zijn Otello toen hij 26 jaar was. De de opera wordt beschouwd als zijn eerste ernstige opera. Hij was op dat ogenblik al wel tot volle emotionele en dramaturgische rijpheid geëvolueerd. De opera staat niet zo dikwijls op het programma.

Cobra sprak met dirigent Alberto Zedda

De Italiaanse dirigent Alberto Zedda (°1928) is niet meer van de jongste. Maar als hij over zijn stokpaardje Rossini mag praten toont hij dat er nog heel wat leven inzit.

Publiekstrekker voor deze voorstelling is de nog immer vitale en dynamische 86-jarige Italiaanse dirigent en musicoloog Alberto Zedda. Hij is een historisch monument. Hij was één van de motoren van de herwaardering van de componist Rossini in de moderne tijd. Hij verzorgde een wetenschappelijke uitgave van de componist en is nu nog altijd artistiek directeur van hét Rossini-festival in Pesaro, de geboortestad van de componist. Maar bovenal, en gelukkig voor ons, is hij een begenadigd Rossini-dirigent. Het Rossiniaans crescendo – het blijven groeien van de kracht en de drive van het orkest- klinkt onder zijn handen als nergens anders. Alleen al voor dat crescendo zou je naar de voorstelling gaan luisteren. In 2011 sprak Cobra.be met de maestro, immer energiek en dynamisch.

Met ‘Otello’ haalde de Vlaamse Opera een productie binnen die eerder in première ging in de opera van Zürich . Toen zong Cecilia Bartoli de rol van Desdemona. Hier is dat Carmen Romeu. Het regisseursduo Leiser-Caurier regisseerde. Voor hen mocht deze opera best 'Desdemona' heten, omdat de Desdemona van Rossini minder het onschuldige meisje is dan bij Verdi. Dit regisseursduo is top in de operawereld, ze wonen in Frankrijk, maar misschien zijn we vergeten dat Moshe Leiser een geboren Antwerpenaar is. (Zoals zijn naam al doet vermoeden is hij jood. Hij maakte ooit een opname met jiddische liederen die een megasucces was.) Ooit regisseerden ze in de opera van Antwerpen, maar dat is ondertussen lang geleden, welgeteld 22 jaar, in een productie met dirigent Philippe Herreweghe. Nu zijn ze terug met een sobere, esthetische en emotioneel overrompelende voorstelling.

['Otello' van Rossini. Regie: Leiser en Caurier. Dirigent: Alberto Zedda.  In de Vlaamse Opera. Première vrijdag 7 februari tot 18 februari in Antwerpen, nadien vanaf 28 februari tot 9 maart in Gent]