Othello - fABULEUS

wo 24/04/2013 - 11:21 Cobra.be stuurt laatstejaarssnaken van het Paridaensinstituut in Leuven naar het theater. En publiceert hun bevindingen naast die van professionals. Onze recensent Ludo Dosogne en studente Luna Daenen gingen naar Othello door fABULEUS.

Zeven jongeren van fABULEUS maken van de Shakespeare- klassieker Othello hun eigen, moderne versie. Met een streepje humor en een vleugje sensualiteit. En veel spelplezier.

Emoties exploderen in energieke Shakespeare

Wanneer je de zaal binnenkomt lijkt er een party aan de gang. De acteurs dansen heftig op bezwerende muziek. Toch distilleerde regisseur Carl Van Winckelmann – in tegenstelling tot Richie Havens- uit het verhaal geen rockopera. Hij opteerde voor een semi-klassieke benadering en een nieuwe vertaling. Alle nuances, die de Elisabethaanse bard in de tekst legde, worden uitgeklaard. Daarbij speelt de gezichtsexpressie een sleutelrol.

Uit zijn blik valt al af te leiden hoe sluw lago is. Ook het kuifjeskapsel, dat Jonas Vermeulen zich heeft aangemeten, draagt bij tot het lichtzinnig imago van zijn personage. Othello profileert zich daarentegen als een open boek. Hij kijkt vanuit de hoogte en met gezwollen borst op zijn omgeving. Zijn eerzucht en zijn naïviteit komen hem duur te staan. Hij overstelpt Desdemona met liefkozingen tot hij door wantrouwen en jaloezie wordt overmand. David Van Ducke gaat wild tekeer in zijn afwijzingspolitiek. Zijn extreme gevoelsontladingen werken het noodlot in de hand.

Als luitenant van Othello staat Cassio (Ruben Van der Linden) in de militaire hiërarchie ver boven vaandrig Iago. Toch wordt hij door deze laatste voortdurend in het ootje genomen. Dat hij net als de meeste andere personages wordt gemanipuleerd is te wijten aan de onderdanige houding, die hij inneemt. Met haar bevallige glimlach en haar gulle affectie belichaamt Desdemona (Johanna Loman) het ideaal van de liefhebbende echtgenote. Dat de rol van Rodrigo door een vrouw (Solange Mariano Dos Reis Borges) wordt ingevuld zorgt aanvankelijk voor enige verwarring omdat er voor de rest geen geslachtswissels zijn. Ook zij hunkert naar liefde, maar wordt door de snoodaard Iago steeds op het verkeerde spoor gezet.

De mannelijke acteurs dragen op hun blauwe jeansvest de insignes van hun militaire graad. Zij zijn vervaardigd uit koord en ontworpen door de Antwerpse ontwerpster Anna Seniow.

Spectaculair is de overgang naar het tweede bedrijf, wanneer de Venetianen aanmeren op Cyprus. De reusachtige boot lijkt verrassend op het paard van Troje. Ook hier heeft het grootste gedeelte van de bemanning zich in de houten buik van het dier verborgen.

Er wordt in het stuk veel gestoeid met slierten schapenwol, die in het ruim worden gevonden. Het speelvlak verandert achtereenvolgens in een slagveld en een slaapkamer, waar Desdemona in het scheerwol wordt gewurgd en betreurd.

Terwijl Shakespeare Othello in de slotscène laat sterven, blijft hij bij Fabuleus verder leven want hij moet de gevolgen van zijn daden inzien en boeten voor zijn wandaden.

Ludo Dosogne

24/07/201210:50

***

Een sprong in de tijd

Speelse muziek, een bijna kaal podium, bewegende mensen, een sfeer die je direct meeneemt in het stuk. Met de hulp van regisseur Carl von Winckelmann zetten de jongeren van fABULEUS het stuk op een originele manier op scène: zo diende een touw als afbakening van het podium. Staan de acteurs in het touw, dan spelen ze hun rol. Daarbuiten zijn ze net als de rest van het publiek geconcentreerd aan het kijken. Omkleden of veranderen van rol gebeurt niet achter het decor, maar direct op de scène.

Na enkele monologen en aangrijpende scènes wordt er een doek naar beneden gehaald en verschijnt er een zwart paard. Dat paard is zo gemaakt dat als de acteurs het openen er een soort van vulsel van kussens uit tevoorschijn komt. Het zijn precies witte wolken die verspreid worden over het podium en zo voor iedereen een eigen ‘spot’ creëren.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand…

Liefde is datgene waarnaar ze op zoek zijn. Liefde die mooi kan zijn, maar op hetzelfde moment gevaarlijk achter een hoekje kan komen gluren. Het klassieke verhaal van Othello die verliefd is op Desdemona, klinkt voor iedereen wel bekend in de oren. Iago, die zo jaloers is, probeert Othello een verhaal wijs te maken waardoor hij zo wanhopig wordt dat hij geen andere uitweg ziet dan Desdemona te vermoorden.

De personages zijn zo temperamentvol dat ze u gedurende het hele stuk kunnen meenemen doorheen het verhaal. U heeft het gevoel dat u naar een stuk kijkt waarin elk personage zijn eigen persoonlijkheid speelt. Misschien omdat de acteurs nog zo jong zijn, laten ze het thema ‘liefde’ net dat anders overkomen. De speelsheid die ze tonen als ze elkaar omhelzen, tovert bij het publiek kriebels in de buik of een lach op het gezicht.

Shakespeare spreekt

De regisseur Carl von Winckelmann koos er bewust voor om de klassieke taal van Shakespeare te behouden en hem dus nog voor een stuk op het podium aanwezig te laten zijn. Niet omdat Shakespeare Shakespeare is, maar omdat dit het stuk net dat tikkeltje extra kracht geeft. De monologen komen beter uit omdat ze sterk en gevoelig zijn. Door Shakespeares woorden te verdraaien, zou er een stuk van de betekenis verloren gaan.

Othello is een hartverwarmend stuk dat je twee uur lang meeneemt in de sfeer van jonge liefde, harde jaloezie, hebzucht en wraak. Een stuk dat uren later nog een lach op je gezicht kan toveren als je eraan denkt!

Luna Daenen

24/07/201210:51

****

[Othello van fABULEUS in een regie van Carl von Winckelmann Met o.a. David Van Dijcke, Kaat Doupagne, Ruben Van Der Linden. Gezien op 20 april 2013 in OPEC in Leuven. Op tournee van 3 oktober tot 22 november. ]

Luna Daenen

Luna

• Voornaam: Luna
  • Familienaam: Daenen
  • Woonplaats: Kessel-Lo

• Houdt van: toneelstukken gaan kijken en zelf spelen, muziek met een leuke melodie die voor de rest van de dag in je hoofd blijft steken, hedendaagse dans, koken en dan vooral desserts die je daarna zelf kan opeten
  • Heeft een hekel aan: regen die je haar pluizig maakt, onweer en bliksem als je net rustig ligt te slapen, boeken met een open einde, honden die kijken alsof ze mij gaan opeten, schlagermuziek, het geluid van piepschuim

besproken door de klas van Piet